Kachin Duwa
|
Posted: 26 Feb 2013 07:15 PM PST
(ဒီစာစုေလးက ၂၀၁၂ ဇြန္လ ရခုိင္အေရးအခင္း စျဖင့္တုန္းက ေရးထားတဲ့ စာစုေလးပါ။ ၾကာၿပီ ဆုိေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ား ဆင္ျခင္ႏုိင္ေအာင္ သုံးသပ္ထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရခုိင္ၿပီးေတာ့၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္ ကိစၥ၊ ၿပီးေတာ့ သာေကတ၊ ၿပီးေတာ့ မအူပင္။ တုိင္းရင္းသားသတ္ပဲြေတြကေတာ့ ဇာတ္လမ္းတဲြႀကီး ဆုိေတာ့ မၿပီးေသးဘူး။)
ရခုိင္ကိစၥဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး လူေျပာမ်ားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ (issue) ျဖစ္ၿပီး အသိမ္းအေစာင္း မခံတဲ့ျပႆနာ လုိ႔ျမင္ပါသည္။ တင္ထားသမွ် သတင္း၊ ဓါတ္ပုံတုိင္းကုိ ဖတ္ၿပီး comment မ်ားကုိဆက္ဖတ္ျဖစ္ပါသည္။ ဘဂၤလီိလူမ်ဳိးမ်ား အေပၚ မေက်နပ္သံ နွင့္ ဘဂၤလီိဖက္မွ တုံ႕ျပန္သံမ်ား ႏွစ္ဖက္စလုံးက အားလုံးလုိလုိ သတ္ေဟ့၊ ျဖတ္ေဟ့၊ ခ်ေဟ့၊ ဆုိတဲ့ ညာသံေပး ေနတာ ကုိ ေတြ႕ေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက အျဖစ္ေလးေတြ ျမင္ေယာင္ေနမိသည္။ က်ေနာ္တုိ႔ ရြာနားမွာ စစ္ျဖစ္ေတာ့ ဗမာ စစ္သားေတြ ရြာထဲ၀င္တာနဲ႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ ညာသံေပးၾကတယ္။ "ငါလုိးမသားေတြ ခ် ခ်ကြာ. အလြတ္မထားနဲ႔... အားလုံး သတ္ပစ္ကြာ... ရွဳပ္တယ္..." ဆုိၿပီးက်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕လူႀကီးသူမေ
အထူး သျဖင့္ NLD ရဲ႕ 'ရွဥ့္လဲ ေလွ်ာက္သာ ပ်ားလဲစဲြသာ' သဘာထား ထုတ္ျပန္ခ်က္ အေပၚ အားမလုိ အားမရ ျဖစ္ေနတာ ကုိလဲ ေတြ႕ရသည္။ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ NLD ကုိ ေတာက္ေလွ်ာက္ အားေပးေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ဒီတခါမွာေတာ့ NLD ကုိ အျပစ္တင္ၾကသည္။ ဘဂၤလီိမ်ား ကုိ ျပတ္ျပတ္သားသား မဆန္႔က်င္ဘူးဆုိတဲ့ သေဘာနဲ႔ ေ၀ဖန္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ဆုိ ပညာတတ္လူတန္းစားမ်ားျဖစ္သည္၊ မ်ားေသာအားျဖင့္ နုိင္ငံရပ္ျခား မွာ အလုပ္လုပ္ေနသူမ်ား၊ ပညာစည္းပူးေနသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၿခံဳၿပီးေျပာရရင္၊ ျမန္မာ နုိင္ငံသား (က်ေနာ္အပါအ၀င္) အမ်ားပုိင္းသည္ လူလူခ်င္း အၾကမ္းဖက္လုပ္ရပ္အေပၚ တုံ႕ျပန္တဲ့ေနရာ မွာ ျပန္ၿပီး အၾကမ္းဖက္တဲ့နည္းနဲ႔ တုံ႔ျပန္ရန္ ပုိအားသန္သည္။ လူကုိယ္တုိင္ မပါခ်င္ေတာင္မွ အနဲဆုံး အားေပးအားေျမာက္ လုပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ဓါတ္ျပင္းျပတတ္တာေတြ႕ရသည္။
ဒီေနရာမွာ ျမန္မာျပည္က ဒႆနိကေဗဒ ပါေမာကၡ ဆရာ တစ္ပါး နီတိ ဆုိင္ရာ အေတြးအေခၚပုိင္း ပုိ႔ခ် ခ်ိန္မွာ သူ႔အေတြ႕အႀကဳံ ေဖါက္သည္ ခ်ျပတာ သတိရသည္။
သူအေမရိက မွာ ပညာေတာ္သင္သြားေနတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္
က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာနုိင္ငံမွာက ငယ္စဥ္ကတည္းက အတန္းထဲမွာ ဖုိက္တင္ ခ်မယ္ဆုိရင္ အတန္းေဖၚေတြ ေျမာက္ေပးတယ္။ ေၾကာက္သလား... အလကားလူ... ငေၾကာင္... ဆုိတာမ်ဳိးနဲ႔ပဲ ႀကီးလာေတာ့... ခ်မယ္.. ထုိးမယ္... ႀကိတ္မယ္..... ဆုိၿပီး ေျပာနုိင္တဲ့လူမွ၊ သတၱိ ရွိ၊ လူစင္မီတဲ့ေယာက္်ား၊ လူလားေျမာက္တဲ့အလား ထင္တတ္ၾကသည္။ ေက်ာင္းေန ကေလးမ်ား ဒီလုိ စိတ္ထား ေမြးရျခင္းကလဲ ပတ္၀န္းက်င္ ရဲ႕ သြန္သင္မႈ တစိတ္တပုိင္းျဖစ္နုိင္သည္။
ညတုိင္းညတုိင္း TV ထဲမွ စစ္ခ်ီေတး၊ စစ္သည္ေတး ထုတ္လြင့္ခ်က္သည္ပင္လွ်င္၊ ကေလးမ်ားကုိ တုိက္ရဲ ခုိက္ရဲတဲ့လူ ျဖစ္ေအာင္ (၀ါ) အၾကမ္းဖက္ရဲေအာင္ သင္ျပေနျခင္းျဖစ္သည္။ သူမ်ားနုိင္ငံေတြမွာ ၿမဳိ႕ထဲ စစ္၀တ္စုံ၀တ္ စစ္သားေတြ ကားစီးၿပီး သြားရင္ လူမျမင္ေအာင္ တကားလုံး ဖုံးၿပီးမွ သြားရပါတယ္။ ဥပေဒကုိ ျပ႒ာန္းထားတာပါ။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ေသနတ္ႀကီး ေရွ႕က တကားကားနဲ႔ လာတမွ်ကားေတြ အကုန္ရပ္ေပး၊ ေက်ာင္းေရွ႕မေရွာင္၊ ကေလးမ်ား အားက်ေအာင္ လုပ္ျပေလ့ရွိေတာ့ စစ္ဗုိလ္လုပ္ခ်င္တဲ့ ကေလးေတြမ်ားလာတယ္။ တုိင္းျပည္ခ်စ္လုိ႔ စစ္ထဲ၀င္တယ္ ဆုိတာထက္ သနတ္ေလး တကားကားနဲ႔ လူတကာထုတ္ျပရတာ အားက်လုိ႔၀င္တာ ပုိမ်ားပါတယ္။ ဒီထက္ပုိဆုိးတာက စစ္ဗုိလ္လုပ္ရင္ ႀကီးပြါးတာျမင္လုိ႔ပဲ။ တကယ္ေတာ့ စိတ္ဓါတ္အေျခခံ (Moral Quality) က်ဆင္းေနျခင္းျဖစ္တယ္ ဆုိတာ မည္သူကမွ သတိထားမိဟန္မတူ။ ရုိင္းစုိင္းေသာ စိတ္ဓါတ္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႕အဖဲြ႕အစည္း တည္ေဆာက္လုိ႔မရပါ။ ဂ်ာမဏီ လူမ်ဳိးမ်ား ဘယ္ေလာက္ပင္ သိပၸံ အတတ္ပညာ တုိးတက္ ေနေစကာမူ၊ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးေျခာက္သန္းေက်ာ္ သတ္လုိက္ျခင္းသည္ ဒီေန႔ထိ ဂ်ာမန္လူမ်ဳိးမ်ား အမွန္တကယ္ ယဥ္ေက်းပါရဲ႕လား ဆုိတဲ့ ေမခြန္း အထုတ္ခံေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ အဲဒီလူမ်ဳိးရဲ႕ ဘာသာ တရား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းေၾကာင္း ထုတ္ႀကြားေနေစကာမူ၊ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အမူအက်င့္သည္ သူ႔ရဲ႕ လူမႈ၀န္းက်င္ ကုိ ကုိယ္စားျပဳေနသည္။ က်ေနာ္တုိ႔ ကုိယ္တုိင္ အၾကမ္းဖက္၀ါဒ ကုိ အလုိလုိ သြန္သင္ျခင္း ခံထားရတဲ့ သားေကာင္မ်ား ျဖစ္ေနၿပီလား ?
ဒါေၾကာင့္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာတာမွန္သည္၊ "ကိုယ့္ႏုိင္ငံရဲ႕ သိကၡာရွိမႈအတြက္ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ လုပ္ေစခ်င္တယ္။" ဒီေနရာမွာ "သိကၡာ" ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ အေရးႀကီးလာသည္။ ေဒၚစုေျပာေသာ "သိကၡာ" နဲ႔ စစ္အုပ္စု ေျပာေျပာေနတဲ့ နုိင္ငံ့ ဂုဏ္ "သိကၡာ" မွာ ကဲြျပားတဲ့ အျမင္သေဘာထား ရွိနုိင္သည္။ ေဒၚစု ေျပာခ်င္တာက "လူသားဆန္တဲ့ သိကၡာ"၊ စစ္အုပ္စု ေျပာေနတာ "တုိက္ရဲ ခုိက္ရဲ (၀ါ) သတ္ရဲတဲ့ သိကၡာ"။
ဒီေနရာမွာ ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ နာမည္ေက်ာ္စာေရးဆရာ နဲ႔ ခရစ္ယာန္ သင္းအုပ္ ဆရာႀကီး တစ္ပါးျဖစ္တဲ့ Ralph W. Sockman ရဲ႕ အဆုိအမိန္႔ တခုနဲ႔ နိဂုံးခ်ဳပ္ ပါရေစ။
"ဇြဲသတၱိ စမ္းသပ္ျခင္းဟာ က်ေနာ္တုိ႔ လူနည္းစုျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာ လာတယ္၊ စိတ္ရွည္သီးခံျခင္း ကုိ စမ္းသပ္ျခင္းဟာ က်ေနာ္တုိ႔ လူမ်ားစု ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာ လာတယ္။"
“The test of courage comes when we are in the minority. The test of tolerance comes when we are in the majority.”