BY
U Ravika
(ဘုန္းတင့္ေက်ာ္အတြက္)
သမိုင္းဝါသနာပါေပမဲ့ သမိုင္းနဲ႕ ပတ္သက္လို႕ ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေနလာတာ (၁၀)ႏွစ္ေလာက္ ရွိပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ အခုတေလာ ပ်ဴစစ္ရင္ ျမန္မာလို႕ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္တို႕က ေရးေနခဲ့ေတာ့ ဇေဝဇဝါး ျဖစ္ကုန္ၾကတာ အမ်ားႀကီး ေတြ႕ရတယ္။ မိမိကေတာ့ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ရဲ႕ အေဖ တကၠသုိလ္ဘုန္းႏိုင္ရဲ႕ စာဖတ္ပရိသတ္ပါ။ ဆရာရဲ႕ ဝတၳဳတစ္ပုဒ္ ျဖစ္တဲ့ "သာ၍ေဝးရာဆီကိုပါ"ကို အခုထိ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္ေျပာျပႏိုင္ပါေသးတယ္။
ဒါေပမဲ့ မိမိအေနနဲ႕ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ရဲ႕ ပရိသတ္ေတာ့ မျဖစ္ဘူး။ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ေရးတဲ့ "ပ်ဴစစ္ရင္ ျမန္မာ"စာအုပ္ဟာ အံ့ဘြယ္ပါပဲ။ လိုရာဆြဲေရးထားတာ သိသာလွပါတယ္။ လွသိန္းထြဋ္ေရးတဲ့ "ဗုဒၶသည္ ျမန္မာလူမ်ဳိး"စာအုပ္ကိုလည္း ရန္ကုန္မွာ ေနတုန္းက တစ္အုပ္ရလို႕ ဖတ္ၾကည့္ပါတယ္။ သိပ္ၿပီးေတာ့ မဟန္ပါ။ အေမရိကေရာက္ေတာ့ မုိက္ကယ္ေအာင္သြင္ေရးတဲ့ "The Mist of Rāmaññadesa" ကိုလည္း ဖတ္ရပါတယ္။ မိုက္ကယ္ေအာင္သြင္ကလည္း ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဝါရီ႐ူမင္းဆက္(၁၃)ရာစုမတိုင္ခင္က မြန္ႏုိင္ငံဆိုတာ မရွိခဲ့ဘူးလို႕ ရဲရဲတင္းတင္း ေရးပါတယ္။
ဒီဆရာေတြက အခ်က္အလက္မ်ားကို တန္ဖိုးျဖတ္တဲ့ေနရာမွာ အတိုးအဆုတ္ လုပ္ပါတယ္။ သုေတသီတစ္ဦးရဲ႕ ေရးသားခ်က္ထဲက မိမိတို႕ႏွစ္သက္ရာအခ်က္အလက္ေတြကိုပဲ ရယူၿပီး သမိုင္းအျမင္သစ္ကို ေကာက္ခ်က္ဆြဲၾကပါတယ္။ ဥပမာ-မြန္ေက်ာက္စာဆိုရင္ (၆)ရာစုလို႕ ေျပာသင့္တဲ့ေနရာမွာ (၇)ရာစုလို႕ ေျပာျခင္းမ်ဳိး၊ (၈)ရာစုလို႕ ေျပာသင့္ေနရာမွာ (၁၀)ရာစုလို႕ ေျပာျခင္းမ်ဳိး၊ (၁၁)ရာစုဆိုရင္ (၁၄)ရာစုလို႕ ေျပာျခင္းမ်ဳိးပါ။ သထုံမွာ ေတြ႕တဲ့ ၾတာပ္နဲ႕ ပ႑ိတ္ေက်ာက္စာမွာ ရာဇာဓိရာဇဆိုတဲ့ ေဝါဟာရတစ္ခု ေတြ႕လို႕ ဒါဟာ ရာဇာဓိရာဇ္ဘြဲ႕အမည္ျဖစ္လို႕ ဒီေက်ာက္စာဟာ ဝါရီ႐ူေနာက္ပိုင္းေက်ာက္စာျဖစ္တယ္လို႕ ေကာက္ခ်က္ဆြဲသလိုမ်ဳိးပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီဆရာႀကီးေတြက သတိမထားမိတာက ဒီေက်ာက္စာမွာပဲ ႀတိဘုဝနာဒိတ်လည္း ပါရွိရာ ပုဂံေခတ္ ျမန္မာဘုရင္တိုင္္းက ဒီဘြဲ႕ကို ခံယူထားရိွလို႕ ပုဂံဆိုတာလည္း အင္းဝေခတ္မတိုင္မီက မရွိခဲ့ဘူးလို႕ ေျပာသလို ျဖစ္ေနတယ္။
ေနာက္တစ္ခုမွာ ေခတ္ၿပဳိင္မွတ္တမ္း ျဖစ္တယ္။ ဒီသမိုင္းဆရာေတြက ပ်ဴေတြဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွတခြင္လံုးကို ပ်ဴပိုင္နက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကတယ္။ ဒီေတာ့ ဆိုင္ရာႏိုင္ငံေတြရဲ႕ သမိုင္းမွတ္တမ္းေတြကို သြားၾကည့္ရေတာ့မယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အစဥ္အလာအရ ပ်ဴ၊ မြန္၊ ခမာ၊ ဂ်ာဗာနဲ႕ စမၸာတို႕ ရွိခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလူမ်ဳိးေတြဟာ အခ်င္းခ်င္းသိခဲ့ၾကတယ္။ အင္ဒိုနီရွားေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္မွာ မြန္ကို ရေမည္ လို႕ ေရးတယ္။ ခမာေက်ာက္စာမွာ ရမည္လို႕ ေရးတယ္။ သီရိလကာၤသားေတြက "အရမဏိယ်/အရမဏ် လို႕ မွတ္တမ္းတင္တယ္။ ရာမညကို ေျပာတာပါ။ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမွာ ေ႐ၼည္လို႕ ေရးတယ္။ ဟံသာဝတီေခတ္မွာ ရမန္လို႕ ေရးတယ္။ အခု "မန္"လို႕ ေရးတယ္။ "မန္"ကို ျမန္မာအသံနဲ႕ ေရးေတာ့ "မြန္" ေပါ့။ မြန္ေတြက ခမာေတြကို " ေၾကာမ္"လို႕ ေခၚတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေၾကာမ္ ေတြရဲ႕ ေခတ္ကို သြားရွာလို႕ ရတယ္။ ခမာရာဇဝင္ထဲကို သြားရွာၾကည့္ရမယ္။ ေၾကာမ္ေတြ ႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္ကို ၾကည့္ရမယ္။ ေနာက္ၿပီး မြန္ေတြက အင္ဒိုသားေတြကို "ဇဝါ"လို႕ ေခၚတယ္။ ဂ်ာဗားသားေတြ ေခတ္စားတဲ့အခ်ိန္ေပါ့။ အင္ဒိုမွာ ဂ်ာဗားကြၽန္းရယ္၊ စုမၾတာကြၽန္းရယ္ဆိုၿပီး အင္အားၿပဳိင္ခဲ့ၾကတယ္။ မြန္ေတြက ဂ်ာဗားေတြနဲ႕ ဆက္ဆံေရး အရင္ရွိခဲ့လို႕ ဒီကြၽန္းသားေတြကို "ဇဝါ"လို႕ ေက်ာက္စာမွာ ေရးခဲ့တာပဲေပါ့။ သီရိလကာၤမွာလည္းပဲ အဲ့လိုပဲ။ မဟာဝံသနဲ႕ စူဠဝံသမွာ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီႏိုင္ငံေတြက ေအဒီ (၁၂)ရာစုအထိ " ျမန္မာ"ဆိုတဲ့ အမည္ကို မသိၾကေသးဘူး။ (၁၂)ရာစုအဆုံး (၁၃)ရာစုအစမွာ သီရိလကာၤမွတ္တမ္းမွာ " ျမန္မာႏိုင္ငံ"ကို ျမမၼာေဒသ လို႕ပဲ ေရးခဲ့တယ္။ ဘယ္မွတ္တမ္းမွာမွ ျဗဟၼေဒသလို႕ မေရးပါ။ ေရးခဲ့ရင္လည္း ျမမၼာေဒသနဲ႕ ျဗဟၼေဒသႏွစ္ခု တူေၾကာင္း မနည္းသက္ေသျပရမွာ ျဖစ္တယ္။ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္ ေပးတဲ့ ေဖာ္ျမဴလာအရ "သေရေခတၲရာ"ကို " ျပည္"ၿမဳိ႕ဆိုပါတယ္။ အဲဒီျပည္ကို အဂၤလိပ္လို ေပါင္းရင္ "prome" ဆိုပဲ။ ဒီ "Prome "ဟာ " ျဗမ္"ကိုပဲ ရည္ရြယ္တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္ဟာ ဗမာပိုင္ ျဖစ္သြားတယ္။ ဗမာက ျဗဟၼာက ဆင္းသက္လာသကိုး။ အမွန္မွာ အဂၤလိပ္ေတြက မြန္ေတြဆီက Prome ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို ရသြားတာ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ၿမဳိ႕ကို ဗမာေတြဆီက အရင္ၾကားခဲ့ရင္ "Pyay" လို႕ ေပါင္းမွာေပါ့။ မြန္ေတြဟာ ျပည္ကို ပါးစပ္မပိတ္ဘဲ ေျပာပါတယ္။ " ျပည္"အတိုင္း ဖတ္တာပဲ။
ေနာက္ေျပာစရာရွိတာက ဘာသာေဗဒအရပါ။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးနဲ႕ ကူးလူးဆက္ႏႊယ္မႈကို သိခ်င္ရင္ စကားကို ၾကည့္ရတယ္။ ဘယ္သူက ဘယ္သူ႕ဆီက စကားကို ငွားသုံးခဲ့ရပါသလဲ။ ပုဂံေခတ္ကို ၾကည့္ရင္ ျမန္မာေတြက မြန္ေတြဆီက အသုံးအႏႈန္းအေတာ္မ်ားမ်ားကို ယူသုံးခဲ့ၾကတယ္။ ပင္လယ္နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ ေဝါဟာရေတြအမ်ားအျပားကို ယူသုံးခဲ့ရပါတယ္။ အင္းဝေခတ္က်ေတာ့ မြန္ေတြက ဗမာေတြဆီက ေဝါဟာရေပါင္းေျမာက္ျမားစြာကို ယူသုံးခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ မြန္နဲ႕ ျမန္မာကူးလူးဆက္ႏႊယ္မႈကို မြန္ျမန္မာစာေပေပါင္းကူးနဲ႕ ယွဥ္ၾကည့္တာပါ။ မြန္ေတြကလည္း အဲ့လိုပဲ။ ဘယ္လူမ်ဳိးနဲ႕ အစဦးဆုံး ေတြ႕ခဲ့ရသလဲ သိခ်င္ရင္ သူ႕စကားကို ၾကည့္ၾကည့္ေပါ့။ မြန္စကားထဲမွာ မေလးစကားေတြ ပါေနတယ္၊ ဌာေနတိုင္းရင္းသားစကားေတြကို ေတြ႕ရတယ္။ ဥပမာ-မြန္ေတြက "စပုင္"ကို ထမင္းစားတယ္လို႕ ေျပာတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါကို "ဟာပ္ပုင္"လို႕လည္း ေခၚတယ္။ "ဟာပ္"ကို ဒီေန႕အထိ ပေလာင္ေတြ သုံးေနၾကတုန္းပဲ ထင္တယ္။ ေနာက္ၿပီး "အဲ"ဆိုရင္ " က်ေနာ္/က်မ" ေပါ့။ "ဇကု" "ဟကု"ဆိုရင္လည္း "က်ေနာ္/က်မ"ကို ရတာပါပဲ။ အခု မေလးစကားမွာ "အကု"လို႕ ေျပာတယ္ထင္ပါရဲ႕။ ခမာနဲ႕ ေဝါဟာရတူတာ၊ ဟိုဗီယက္နာမ္ေတာင္ပိုင္းမွာ နံပါတ္ေရတြက္ပုံခ်င္းတူတာ၊ ဟိုအိႏၵိယရွိ ခါဆီေတြနဲ႕ တူတာေတြဟာ အထူးေလ့လာသင့္တယ္။ ခါဆီဆိုတာ "ပါဠိစာေပ"မွာ ပါတဲ့ "ကာသိ"တိုင္းပါပဲ။ "ကာသိ"တိုင္းဆိုတာနဲ႕ ဗာရဏသီကို ေျပးျမင္မိၾကမွာပဲ။ ဒီေတာ့ အရင္တုန္းက ဒီလူမ်ဳိးေတြဟာ အတူတူေနခဲ့ၾကဖူးတယ္၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံဖူးၾကတယ္ဆိုတာ သက္ေသေတြေပါ့။ နယ္ေျမခ်င္းလည္း ဆက္စပ္ေနခဲ့သကိုး။ "မြန္ေတြ သုံးတဲ့ ဟူရာ/ေဟာရ စတဲ့ အသုံးအႏႈန္းကေတာ့ ဂရိစကားပါ။ အစာဟူရာဆိုရင္ "အခ်ိန္ကို ၾကည့္ၿပီး ေဗဒင္ေဟာစားတဲ့ လူတန္းစားတစ္ရပ္" ေပါ့။ "အရက္"ဆိုရင္ အာရပ္စကားပါပဲ။ မြန္၊ ပ်ဴ၊ ျမန္မာတို႕ၾကားမွာ ဒီဘာသာေဗဒအရ ဆက္ႏႊယ္မႈနဲ႕ ျပန္႕ႀကဲေနတဲ့ ေဒသေတြကို အကဲျဖတ္လုိက္ရင္ ဒီလူမ်ဳိး(၃)မ်ဳိးရဲ႕ အေနအထားကို ခန္႕မွန္းလို႕ ရၾကမွာပါ။
ေနာက္တစ္ခု အကၡရာစာအေရးအသားပါ။ အခုေခတ္သစ္သမိုင္းဆရာေတြက ျမန္မာအကၡရာကို ပ်ဴအကၡရာကေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႕ ယူဆခ်င္ၾကပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ျဗဟၼီအကၡရာကေန ဆင္းသက္လာေၾကာင္း ဆိုၾကပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ျမန္မာေတြက နဂိုကတည္းက ဒီမွာပဲ ေနခ့ဲၾကၿပီး ျဗဟၼီကို ကိုယ့္ဟာနဲ႕ကိုယ္ ယူသုံးခဲ့တယ္လို႕ ဆိုလိုရာေရာက္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ဟာ အင္မတန္မွ ဒုံးေဝးပါတယ္။ ဒီအဆိုကို အတည္ျပဳဖို႕ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာကိုလည္း ဖ်က္ပစ္ရပါ့မယ္။ မၾကာခင္က ေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ ေစာလူမင္းေက်ာက္စာကိုလည္း ပယ္ဖ်က္ရပ့ါမယ္။ ပ်ဴေတြဟာ သူ႕စာကို ေရးတဲ့အခါ ကဒမၺအကၡရာကို သုံးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပါဠိကို ေရးတဲ့အခါ ပလႅဝအကၡရာကို ယူသုံးပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေမးရမွာက ပ်ဴေတြက ဗုဒၶဘာသာက်မ္းဂန္မ်ားကို ဘာေၾကာင့္ မြန္တို႕သုံးတဲ့ ပလႅဝအကၡရာနဲ႕ ေရးရတာပဲဆိုတာပါပဲ။ ျမန္မာေတြကေကာ တစ္ခ်ိန္ထဲမွာ အကၡရာႏွစ္မ်ဳိးကို သုံးခဲ့ပါသလား။ ပုဂံေခတ္ဆိုတာ ႏွစ္ေပါင္း(၃၀၀)နီးပါး တည္တံ့ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာစာကိုေရာ ပါဠိစာကိုပါ လက္ရွိျမန္မာ့အကၡရာကိုပဲ သုံးခဲ့ပါတယ္။ မြန္၊ ခမာ၊ ဂ်ာဗားသားေတြက ပလႅဝအကၡရာကိုပဲ သုံးခဲ့ၾကတာပါ။ ကဒမၺနဲ႕ ပလႅဝဆိုတာ ျဗဟၼီအကၡရာကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ အကၡရာေတြေပါ့။ အဲ့လိုပဲ အခု မြန္ျမန္မာအကၡရာနဲ႕ ခမာအကၡရာေတြဟာ ပလႅဝအကၡရာကေန ဆင္းသက္လာတာေပါ့။ အဆင့္ဆင့္ ေရးလာၾကေတာ့ အခုအခ်ိန္မွာဆို ပုံစံက မတူၾကေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒီေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ျဗဟၼီအကၡရာကို ေတြ႕တယ္၊ ျဗဟၼဆိုတာ ဗမာပဲလို႕ သြားေျပာလို႕ မျဖစ္ဘူး။ ဗမာဆိုတဲ့ အမည္ကို အင္းဝေခတ္က်မွပဲ ေတြ႕ရတဲ့အမည္တစ္ခု ျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ဒီႏိုင္ငံမွာ ျဗဟၼီအကၡရာကို ေတြ႕ရတယ္ဆိုခဲ့ရင္ အခု အဂၤလိပ္အကၡရာကို ဒီမွာ ေတြ႕ေနရသလိုမ်ဳိးပဲလို႕ သတ္မွတ္ရမွာ ျဖစ္တယ္။ ဒီအကၡရာကို ခ်င္းေတြမွာ ေတြ႕မယ္၊ ကခ်င္ေတြမွာ ေတြ႕မယ္။ အျခားလူမ်ဳိးေတြမွာ နည္းနည္းပါးပါး ေတြ႕ရမယ္။ အဂၤလိပ္အကၡရာကို ကခ်င္ပိုင္ လုပ္လို႕ မရဘူး။ အင္မတန္မွ ရွင္းပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာျပန္႕ပြားမႈကို ေျပာမယ္။ အေနာ္ရထာမတိုင္မီက အထက္ျမန္မာျပည္မွာ ဗုဒၶဘာသာမထြန္းကားခဲ့ဘူးလို႕ မေရးဘူး။ သေရေခတၲရာမွာ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားလြန္းလို႕ ငါးပါးသီလ အလြန္အကြၽံ ေဆာက္တည္ၾကၿပီး အခ်င္းခ်င္းမညီညြတ္ၾကလို႕ တိုင္းျပည္ပါ ဆုံး႐ႈံးသြားရတာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ပ်ဴေနရာမွာ အစားထိုးဝင္လာတဲ့ ျမန္မာေတြက ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္သက္ဝင္တဲ့လူမ်ဳိးလား၊ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္သက္ဝင္တဲ့လူမ်ဳိးလား စိစစ္ၾကည့္ဖို႕ လိုပါလိမ့္မယ္။ အဲ့လိုစိစစ္လုိက္တဲ့အခါမွာ ျမန္မာေတြ သုံးတဲ့ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာကို အရင္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ အေရွ႕ဆိုတာ ကိုယ့္မ်က္ႏွာမူရာ၊ အေနာက္ဆိုရင္ ကိုယ့္ေနာက္၊ ေတာင္ဆိုရင္ ေတာင္တန္းျပာ၊ ေျမာက္ဆိုရင္ " ျမစ္ေအာက္"လို႕ အဓိပၸါယ္ရတယ္။ ဒါဟာ ဇီခြၽမ္ေဒသမွာ ရွိတဲ့ နယ္ေျမတစ္ခုကို ၫြန္းေနတယ္။ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြကို ၾကည့္ေပါ့။ အေနာက္ကို စီးဆင္းမယ္၊ အေရွ႕ကို စီးဆင္းတယ္၊ ေတာင္ကို စီးဆင္းမယ္။ ေျမာက္ဘက္ကို စီးဆင္းတာ နည္းတယ္။ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္ျပည္၊ အိႏၵိယျပည္နဲ႕ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာေပါ့ေလ။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာတို႕ရဲ႕ မူရင္းေဒသမွာ ေတာင္က ေတာင္ဘက္မွာ၊ ျမစ္က ေျမာက္ဘက္ကို စီးဆင္းေနတာကို ေတြ႕ရပါ့မယ္။ အဲ့ေဒသမွာ အရင္က တိဗက္လူမ်ဳိးေတြ အႀကီးအက်ယ္ အေျခခ်ခဲ့တဲ့ေနရာပါပဲ။ ျမန္မာတို႕စကားထဲမွာလည္းပဲ တိဗက္စကားေတြ ေရာေနတာကို ျငင္းလို႕ မရပါ။ ဥပမာ " ေစာင္း"လိုဟာမ်ဳိးေတြေပါ့။ ဒီေတာ့ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္တို႕က ျမန္မာေတြဟာ တိဗက္ကေန ဆင္းသက္လာတာ မဟုတ္ဘူးလို႕ ဘယ္ေလာက္ပဲျငင္းျငင္္း စကားေျပာရင္ ဇာတိျပပါလိမ့္မယ္။ ဒီေတာ့ ဒီေဒသကို ေလ့လာၾကည့္ရင္လည္း ပန္းဦးလႊတ္တဲ့ ဓေလ့ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီဓေလ့က သမိတိယဂိုဏ္းက ဆင္းသက္လာတာပါ။ ဒီဂိုဏ္းက အစမွာ သေဘာေကာင္းနဲ႕ လုပ္ခဲ့တာပါ။ ဒီဂိုဏ္းအယူအဆကို ေလ့လာလို႕ ရပါတယ္။ သူတို႕က လင္မဲ့မိန္းမမ်ားဟာ ရာဂထႂကြတဲ့အခါ အင္မတန္မွ သနားစရာေကာင္းေၾကာင္း၊ မာတုဂါမေတြကို ရာဂနဲ႕မဟုတ္ဘဲ သနားက႐ုဏာနဲ႕ ေမထုန္ကို စပ္ယွက္ရင္ ပါရာဇိက မက်ဘူးလို႕ ယူဆၾကပါတယ္။ ဒီဓေလ့က တိဗက္ကို ေရာက္ေတာ့ လူဝင္စားဓေလ့ ျဖစ္လာတယ္။ ရဟန္းတစ္ပါးက အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ကို အုပ္ပါက မရုန္းရဘူး။ ဒါဟာ ဘုရားဗီဇေပးတာ ျဖစ္တယ္လို႕ ယုံၾကည္ၾကတာကိုး။ စီခြၽမ္နယ္ေရာက္ေတာ အိမ္ေထာင္ျပဳေတာ့မဲ့ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ဟာ ဘုန္္းႀကီးေက်ာင္းကို လာၿပီး ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ ရဟန္းတစ္ပါးကို ပန္းဦ္းလႊတ္လို႕ ရတယ္။ ဒီဓေလ့ကပဲ ျမန္မာေတြနဲ႕အတူ ပုဂံကို ေရာက္လာေတာ့ ဆရာေတာ္ကိုအစ ကပၸိယကိုအဆုံး (၇)ညတိုင္တိုင္ ပန္္းဦးလႊတ္ရတယ္။ ပန္းဦးလႊတ္တယ္ဆိုကတည္းက ဒီဘက္ေခတ္က အသုံးအႏႈန္းမဟုတ္ဘူး။ အခုေခတ္ဆို လႊတ္တယ္လို႕ သိပ္မသုံးၾကဘူး။ လႉတယ္လို႕ ေျပာၾကတယ္။ ပုဂံေခတ္ကေတာ့ လႉတာကို လႊတ္တယ္လို႕ ေျပာတယ္။ အခ်ဳိ႕ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားကေတာ့ " ေက်ာင္းလႊတ္ပြဲ"လို႕ ဆိုင္ပုဒ္တင္ေနၾကတုန္္းပါ။ ဒီေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ပ်ဴေတြဟာ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ဖို႕မ်ားတယ္။ ေရွးဦးျမန္မာေတြဟာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ဖို႕မ်ားတယ္။ ပုဂံမွာ ဗုဒၶဘာသာမထြန္းကားေသးဆိုတာ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကို ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ပုဂံမွာ နတ္နဂါးကို ကိုးကြယ္ၾကတယ္ဆိုကတည္း အထက္ျမန္မာျပည္မွာ ပ်ဴေတြပဲ ေနၾကတာမဟုတ္ဘဲ ပေလာင္တို႕၊ မြန္တို႕၊ ပအိုဝ္းတို႕လည္း ရွိေနၾကမွာပဲ။ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ ဒီလူမ်ဳိး(၃)မ်ဳိးတို႕က နတ္နဂါးကို ကိုးကြယ္လာခဲ့ၾကသကိုး။
ေနာက္ၿပီး ပ်ဴအ႐ိုးအိုးကိစၥကို နည္းနည္းေစာဒက တက္ပါအုံးမယ္။ အ႐ိုးျပာအိုးေတြ႕တိုင္း ပ်ဴလို႕ သတ္မွတ္ေနျခင္းမွာ ဦးေနဝင္းလက္ထက္က နားလည္မႈလြဲမွားခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းကို ပ်ဴနဲ႕ ျမန္မာေလာက္ပဲ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္ ေပးခဲ့ၾကလို႕ပါပဲ။ ပုဂံနဲ႕ ပုဂံေနာက္ပိုင္းကို ျမန္မာလိ႕ု သတ္မွတ္ခဲ့ၾကၿပီး ပုဂံမတိုင္မီက ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားကိုက်ေတာ့ ပ်ဴေခတ္လို႕ သတ္မွတ္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ပ်ဴေခတ္ကဆိုလို႕ ပ်ဴပိုင္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႕ အခုေခတ္လူေတြက ေမွာက္ေမွာက္မွားမွား ယူဆလုိက္ၾကျခင္းျဖစ္တယ္။ အမွန္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းကို ေလ့လာခဲ့ရင္ ပ်ဴနဲ႕ျမန္မာေလာက္ကိုပဲ ေခတ္ကာလသတ္မွတ္လို႕ မရပါ။ အနည္း္ဆုံး မြန္နဲ႕ရခိုင္အတြက္လည္း စဥ္းစားေပးသင့္ပါတယ္။ ဒါ သေဘာ႐ိုးနဲ႕ ေျပာတာပါ။ အေတာ္မ်ားမ်ားက သမိုင္းအခ်က္အလက္ကို တ႐ုတ္ေတြဆီက ရယူၾကပါတယ္။ တ႐ုတ္မွတ္တမ္းကို ရယူၿပီး မြန္သမိုင္းကို ေရးရင္ "တြန္ဆြန္" ႏိုင္ငံအေၾကာင္းကို ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ(၅)ခုကို ေပါင္းစုထားတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုေပ့ါ။ တြန္-ႏိုင္ငံ၊ ဆြန္ -ငါး = တြန္ဆန္ ငါးႏိုင္ငံျပည္ေထာင္လို႕ ေခၚတယ္။ ဒီႏိုင္ငံမွာ အိုးကို ထုတ္လုပ္ၾကေၾကာင္းဆိုပဲ။ သာေရးနာေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ဖို႕ ျဗဟၼဏလူတန္းစားတစ္ရပ္လည္း ရွိေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။ ဒီျဗဟၼဏေတြဟာ ေန႕တိုင္း အိုး(၅)အိုးနဲ႕ ဗိႆႏိုး၊ မဟာျဗဟၼာနဲ႕ သွ်ီဝတို႕ကို ပူေဇာ္ရေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။ မြန္ေတြမွာ အခုအခ်ိန္ထိပါပဲ။ အိမ္ေဆာက္မႈလုပ္ငန္္းေတြမွာ ဟိႏၵဴအယူအဆအရ ေဆာက္လုပ္ၾကပါတယ္။ အိမ္ကို ၿပီးေအာင္ ေဆာက္ၿပီးမွ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတြအတြက္ ေနရာရတာပါ။ ပုဂံနန္းေတာ္ကို တည္ေဆာက္တုန္းကလည္း ေက်ာက္စာကို ျပန္ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ဟိႏၵဴဓေလ့ေတြခ်ည္းပဲ မ်ားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီႏိုင္ငံေတြမွာ အ႐ိုးျပာ၊ ဟိႏၵဴဘုရား၊ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတြကို အမ်ားအျပားေတြ႕ျမင္ေနရတာဟာ ဘာမွအထူးအဆန္း မဟုတ္ေတာ့ပါ။
ဒါေၾကာင့္ မိမိက ဒီမွာ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ပ်ဴဟာ ပ်ဴသက္သက္ပါ။ ျမန္မာဟာ ျမန္မာသက္သက္ပါ။ မြန္ဟာ မြန္သက္သက္ပါ။ အမ်ဳိးသားၾကန္အင္လကၡဏာအရ ပ်ဴစစ္ရင္ ပ်ဴပဲ ျဖစ္ရမယ္။ မြန္စစ္ရင္လည္း မြန္ပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ျမန္မာစစ္ရင္လည္း ျမန္မာပဲ ျဖစ္ရမယ္။
မွတ္ခ်က္-ႏိုင္ငံေရးကိစၥ အေရးႀကီးေနခ်ိန္မို႕ အက်ယ္တဝင့္ ေဆြးေႏြးမွာ မဟုတ္ပါ။