Wednesday, August 31, 2016

'လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ ရွက္တတ္ၾကပါေစ


(၁)

Jingoism လို႔ေခၚတဲ့ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒအေၾကာင္း နည္းနည္းေျပာခ်င္သည္။
လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒကို အဂၤလိပ္လိုေခၚတဲ့ အသံုးအႏႈန္းအမ်ားႀကီးရိွတဲ့အထဲက Jingoism ဆိုတဲ့ စကားလံုးက အထူးသျဖင့္ နိုင္ငံျခားေရး၀ါဒနဲ႔ ပိုဆက္ႏႊယ္တာမို႔ ဒီစကားလံုးကို တမင္ေရြးသံုးျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒီေနရာမွာ နိုင္ငံျခားေရး၀ါဒဆိုတာ နိုင္ငံအစိုးရရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္တဲ့သေဘာထားေတြကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘဲ၊ လူနည္းစု (သို႔မဟုတ္)လူမ်ဳိးျခား၊ ဘာသာျခားေတြအေပၚ ထားရိွတဲ့ လူအမ်ားစုရဲ႕သေဘာထားကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံနဲ႔ဆက္ႏႊယ္ၿပီး ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ (စာေရးသူအပါအ၀င္) ျမန္မာလူမ်ဳိးဗုဒၶ ဘာသာျဖစ္တဲ့ အမ်ားစုရဲ႕လူနည္းစုတိုင္းရင္းသားေတြ၊ ဘာသာျခားေတြအေပၚထားတဲ့ သေဘာထားနဲ႔ ပတ္သက္တယ္လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္သည္။

(၂)

ကြ်န္ေတာ္ငယ္ငယ္က အစိုးရ၀န္ထမ္းျဖစ္တဲ့ ကြ်န္ေတာ့္အေဖ တာ၀န္က်ရာ လိုက္ေနရတာမို႔ သူငယ္တန္း ကေန ၅ တန္းအထိ ကရင္ျပည္နယ္ ဘားအံၿမိဳ႕မွာ ေနခဲ့ဖူးသည္။ အဲဒီအခ်ိန္က ကက္ဆက္ေခြဇာတ္လမ္းေတြ၊ ျမန္မာ့အသံေရဒီယိုကလာတဲ့ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းေတြ ေခတ္စားတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ည ၈ နာရီ သတင္းၿပီးလွ်င္ ေရဒီယို (ည ၈ နာရီ ၁၅ မိနစ္ကေန ၉ နာရီအထိ)ကလာတဲ့ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ မိသားစုတေတြတမင္ေစာင့္ၿပီး နားေထာင္ေလ့ရိွသည္။ ဇာတ္လမ္းအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေသာင္းက်န္းသူဆိုသူေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္သားေတြ စစ္တိုက္ၾကၿပီး ေနာက္ဆံုးတပ္မေတာ္က အႏိုင္ရ၊ အဲဒီေဒသက တိုင္းရင္းသားေတြက အျမင္မွန္ရ (အရင္က အထင္လဲြခဲ့လို႔ရိွရင္)၊ တပ္မေတာ္သားေတြအေပၚ ေက်းဇူးေတြတင္၊ ဒီလိုနဲ႔ အဆံုးသတ္ေလ့ရိွသည္။
သို႔ေသာ္ ကြ်န္ေတာ္ေနတဲ့ ကရင္ျပည္နယ္မွာေတာ့ အဲဒီလိုမဟုတ္သလိုဘဲလို႔ အဲဒီတုန္းက ကေလးစိတ္နဲ႔ ေတြးခဲ့မိဖူးသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကရင္ျပည္နယ္၏ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ ဘားအံၿမိဳ႕၏ အစိုးရအလယ္ တန္းေက်ာင္းတြင္ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ တတန္းထဲတက္ခဲ့ၾကတဲ့ ကြ်န္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္း ကရင္ေလးေတြအခ်ဳိ႕အတြက္ သူရဲေကာင္းေတြဟာ အမ်ားအားျဖင့္ တပ္မေတာ္သားေတြမဟုတ္ၾကဘဲ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းထဲမွာပါတဲ့ ေသာင္းက်န္းသူဆိုသူေတြ ျဖစ္ေနၾကတာေၾကာင့့္ပဲျဖစ္သည္။
ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။
အဲဒီတုန္းက ကြ်န္ေတာ္စဥ္းစားလို႔မရခဲ့ပါ။

(၃)

ကြ်န္ေတာ္အသက္အရြယ္ႀကီးျပင္းလာၿပီး အင္ဂ်င္နီယာပညာအျပင္ စိတ္ပညာကိုပါ လိုက္စားခဲ့ၿပီး ကိုယ္သိသေလာက္ေလး တိုင္းရင္းသားရြာေလးေတြကိုသြားၿပီး Motivational talk လိုမ်ဳိး ေျပာျဖစ္ခဲ့သည့္ အခါတိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလူငယ္ေလးေတြအမ်ားစုမွာ အားငယ္စိတ္ေတြျပည့္ေနတာကို သတိထားမိသည္။ အႏိွမ္ခံရသူ၊ အပစ္ပယ္ခံရသူတို႔တြင္ ျဖစ္တတ္ေသာ စိတ္အနာတရမ်ားကို ေတြ႕ရသည္။
သူတို႔ေလးေတြအဖို႔ သူတို႔ငယ္ငယ္က ေက်ာင္းစာမွာသင္ခဲ့ရေသာ သယံဇာတေပါမ်ား ၾကြယ္၀လွပါတယ္ဆို သည့္ တန္ဖိုးရိွေသာ သဘာ၀တြင္းထြက္မ်ားထြက္ရာေဒသလို႔ဆိုသည့္ သူတို႔ေဒသမွာ အခုေတာ့ ေတာင္ လည္းကတံုး ေတာလည္းျပဳန္းၿပီ။ ေဆး႐ံုမရိွ၊ ေက်ာင္းမရိွ။ တကယ့္လက္ေတြ႕မွာ ပညာကိုေကာင္းေကာင္း မသင္ႏိုင္ဘဲ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ ့ ေက်ာင္းထြက္ကာ ၀မ္းစာရွာေနၾကရသည္။ တကယ္ ဆို ဒီလိုအရြယ္ဆိုတာ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ တပံုတပင္နဲ႔အညြန္႔ တလူလူျဖစ္ေနၾကရမယ့္ အရြယ္ေလးေတြ။
႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈတင္လားဆိုေတာ့ ဒါတင္မက။ ''ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကြ်န္မတို႔မစြန္႔စားရဲဘူး'' ရြာကေန အျပင္ဘြက္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ ေၾကာက္ေနတယ္''စတဲ့ စကားေတြကို သူတို႔ေလးေတြဆီက ၾကားရသည္။ သူတို႔ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီေလာက္ စိတ္အားငယ္ေနၾကရတာပါလဲ။

(၄)

အထက္ပါ ဥပမာ-နွစ္ခုစလံုးသည္ မီဒီယာမ်ားမွ လိုရာဆဲြပံုေဖာ္ေသာအျဖစ္အပ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံထားျခင္း မဟုတ္ပါ။ ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ေတြ႕ၾကံဳခဲ့ရတာျဖစ္သည္။ ဒါေလးေတြက အေရးႀကီးလို႔လားဟု ေမးေကာင္း ေမးႏိုင္ပါသည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား ကိုယ့္နိုင္ငံ၏တပ္မေတာ္ကို မုန္းေနတာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ေကာင္းေသာ လကၡဏာမဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတခု၏ အားေကာင္းေမာင္းသန္ အလုပ္လုပ္နိုင္ေသာ လူငယ္လူရြယ္မ်ား၏ စိတ္ဓာတ္ ေရးရာ ေအာက္ဆံုးအဆင့္သို႔ က်ေနသည္မွာလည္း ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ေကာင္းေသာလကၡဏာမဟုတ္ပါ။
ဒါေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာပါလဲ။
အျပစ္တင္ လက္ညိႇဳးထိုးဖို႔ မဟုတ္ပါ။
အေျဖရွာရန္ ျဖစ္ပါသည္။

(၅)

ဒီေနရာတြင္ ကြ်န္ေတာ္ဖတ္ဖူးေသာ စာအုပ္ေလးတအုပ္အေၾကာင္း အနည္းငယ္ေဖာက္သည္ခ်လိုသည္။ “The Psychology of Jingoism” ဆိုသည့္ စာအုပ္ျဖစ္သည္။
''လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒအေပၚ စိတ္ပညာ႐ႈေထာင့္မွ အျမင္''ဟု ဘာသာျပန္လွ်င္ ဆီေလ်ာ္မည္ထင္သည္။

စာေရးသူ J. A. Hobson က ၁၉၀၁ ခုနွစ္ (လြန္ခဲ့သည္နွစ္ေပါင္း တရာေက်ာ္)က ေရးခဲ့ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ကမာၻစစ္မျဖစ္မီကာလ South African Wars ျဖစ္ပြားေနခိ်န္တြင္ ေရးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္ပါ လူမ်ဳိးႀကီး ၀ါဒကို ျဖစ္ေစေသာအေၾကာင္းအရာအခ်ဳိ႕ကို ေ၀မွ်လိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။

Hobson ကေတာ့ “The Diagnosis”လို႔ သံုးသည္။ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ စစ္တမ္းေပါ့။ သူက လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒလႊမ္းမိုး ေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတြင္ ေအာက္ပါအမူအက်င့္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္ဆိုသည္။

၁။ အယံုလြယ္ျခင္း (Credulity)
၂၊ လူမဆန္ျခင္း (Brutality)
၃။ ဘာသာတရားမ်က္နွာဖံုးေအာက္က စစ္ေသြးၾကြ (Hobson ကေတာ့ ဒီေနရာမွာ“Chri-stianity in Khaki”ဟု ခပ္ရင့္ရင့္သံုးသည္။ အဲဒီအခ်ိန္အခါက Christian Church ေတြရဲ႕ စစ္ျဖစ္ေစရန္အားေပးျခင္းကို ေထာက္ျပထားသည္)
၄။ ၾကြား၀ါတတ္ၿပီး အျမင္မက်ယ္ျခင္း (Va-inglory and Shortsight)တို႔ ျဖစ္သည္။ ဒီအခ်က္ေတြႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္နိုင္သည္။

“အယံုလြယ္ျခင္း”

ဦးစံလင္း၏ ဓမၼေစတီေခါင္းေလာင္းႀကီးမွအစ ဖိုးတေခတ္အလယ္ ကဗ်ာဘဲြ႕မွဴးအဆံုး ယံုၾကည္လြယ္သူတို႔ တအုန္းအုန္းထလ်က္ရိွသည္။ ထိုအယံုလြယ္မႈ၏ေနာက္တြင္ အခြင့္အေရးကို အသံုးခ်လို သူတို႔က အဆင္သင့္။ အယံုလြယ္ျခင္းသည္ ေနာက္တြင္ေဖာ္ျပမည့္ဘာသာေရးကို မ်က္စိမိွတ္ယံုၾကည္မႈႏွင့္ ၾကြား၀ါတတ္ျခင္း၊ အျမင္ မက်ယ္ျခင္းတို႔ႏွင့္လည္း ႏီွးႏႊယ္ႏိုင္သည္။

“လူမဆန္ျခင္း”

အရွင္လတ္လတ္ ေခါင္းျဖတ္သတ္ျခင္းဆိုသည့္အရာမ်ားသည္ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏သမိုင္းကို အက်ည္းတန္ေစခဲ့ ဖူးၿပီ။ ထိုသို႔ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈမ်ားကိုသာ လူမဆန္ျခင္းဟု ကြ်န္ေတာ္မသတ္မွတ္ခ်င္ပါ။ လူသား တေယာက္၏ ဂုဏ္သိကၡာနွင့္အညီ အေႏွာင္အဖဲြ႕ကင္းကင္း၊ အေၾကာက္တရားကင္းကင္းနွင့္ အရာရာကို ကိုယ္ပိုင္အသိဥာဏ္နွင့္ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္သေရြ႕ လူသားပီသမႈမရိွေသး၍ လူမဆန္ေသးဘူးဟု ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ အယံုလြယ္ျခင္းနွင့္ လူမဆန္ျခင္းတို႔၏ အေၾကာင္းရင္းတခုမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းဆိုသည္မွာ ဓားမိုး၊ ေသနတ္ေတ့ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္သည္ကိုလည္း သတိျပဳရမည္ျဖစ္သည္။

“ဘာသာတရား မ်က္ႏွာဖံုးေအာက္က စစ္ေသြးၾကြ”

သကၤန္းပတ္၍ စင္ေပၚတက္ဆဲေနသူကိုလည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔က သူရဲေကာင္း သတ္မွတ္ခ်င္သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဒီလိုလူမ်ဳိးသမိုင္းမွာ၊ အျခားဘာသာေတြမွာလည္း ရိွခဲ့ဖူးသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိရိွေနဆဲျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ (မည္သည့္ဘာသာ၀င္မဆို) ဘာသာတရား၏ အႏွစ္သာရအဆံုးအမ အစစ္အမွန္မ်ားကို မ်က္ျခည္မပ်က္ဖို႔ အေရးႀကီးပါသည္။

“ၾကြား၀ါတတ္ၿပီး အျမင္မက်ယ္ျခင္း”

အထူးတလည္ သက္ေသျပ၊ ဥပမာေပးေနရန္မလိုပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကိုယ့္အေၾကာင္းကိုယ္သာ အသိဆံုး မဟုတ္လား။

(၆)

ေအာင္ျမင္ေသာ ႏိုင္ငံတနိုင္ငံျဖစ္ရန္၊ ကမာၻ႕အလယ္မွာ အမ်ားေလးစားရတဲ့ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံျဖစ္ရန္၊ စီးပြားေရး တိုးတက္႐ံုႏွင့္ တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာ႐ံုႏွင့္ မၿပီးပါ။ တိုင္းျပည္ကို ေခ်ာက္ထဲက်ေစႏိုင္ေသာ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား၏ စိတ္ကို အေမွာင္လႊမ္းေစႏိုင္ေသာ အဆိပ္သင့္စိတ္ဓာတ္မ်ား ျပည္သူအမ်ားစု၏ ရင္ထဲတြင္ တြယ္ၿငိမေနရန္ လည္း အေရးႀကီးပါသည္။ အနည္းဆံုးေတာ့ ငါ့မွာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ အျမစ္တြယ္ေနမိသလားဆိုတာကို ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပန္လည္ဆန္းစစ္သင့္ပါေၾကာင္း။

ဇင္ျမင့္'
လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ ရွက္တတ္ၾကပါေစ
------ ------ ------ ------ ------
(၁)

Jingoism လို႔ေခၚတဲ့ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒအေၾကာင္း နည္းနည္းေျပာခ်င္သည္။
လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒကို အဂၤလိပ္လိုေခၚတဲ့ အသံုးအႏႈန္းအမ်ားႀကီးရိွတဲ့အထဲက Jingoism ဆိုတဲ့ စကားလံုးက အထူးသျဖင့္ နိုင္ငံျခားေရး၀ါဒနဲ႔ ပိုဆက္ႏႊယ္တာမို႔ ဒီစကားလံုးကို တမင္ေရြးသံုးျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒီေနရာမွာ နိုင္ငံျခားေရး၀ါဒဆိုတာ နိုင္ငံအစိုးရရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္တဲ့သေဘာထားေတြကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘဲ၊ လူနည္းစု (သို႔မဟုတ္)လူမ်ဳိးျခား၊ ဘာသာျခားေတြအေပၚ ထားရိွတဲ့ လူအမ်ားစုရဲ႕သေဘာထားကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံနဲ႔ဆက္ႏႊယ္ၿပီး ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ (စာေရးသူအပါအ၀င္) ျမန္မာလူမ်ဳိးဗုဒၶ ဘာသာျဖစ္တဲ့ အမ်ားစုရဲ႕လူနည္းစုတိုင္းရင္းသားေတြ၊ ဘာသာျခားေတြအေပၚထားတဲ့ သေဘာထားနဲ႔ ပတ္သက္တယ္လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္သည္။

(၂)

ကြ်န္ေတာ္ငယ္ငယ္က အစိုးရ၀န္ထမ္းျဖစ္တဲ့ ကြ်န္ေတာ့္အေဖ တာ၀န္က်ရာ လိုက္ေနရတာမို႔ သူငယ္တန္း ကေန ၅ တန္းအထိ ကရင္ျပည္နယ္ ဘားအံၿမိဳ႕မွာ ေနခဲ့ဖူးသည္။ အဲဒီအခ်ိန္က ကက္ဆက္ေခြဇာတ္လမ္းေတြ၊ ျမန္မာ့အသံေရဒီယိုကလာတဲ့ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းေတြ ေခတ္စားတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ည ၈ နာရီ သတင္းၿပီးလွ်င္ ေရဒီယို (ည ၈ နာရီ ၁၅ မိနစ္ကေန ၉ နာရီအထိ)ကလာတဲ့ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ မိသားစုတေတြတမင္ေစာင့္ၿပီး နားေထာင္ေလ့ရိွသည္။ ဇာတ္လမ္းအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေသာင္းက်န္းသူဆိုသူေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္သားေတြ စစ္တိုက္ၾကၿပီး ေနာက္ဆံုးတပ္မေတာ္က အႏိုင္ရ၊ အဲဒီေဒသက တိုင္းရင္းသားေတြက အျမင္မွန္ရ (အရင္က အထင္လဲြခဲ့လို႔ရိွရင္)၊ တပ္မေတာ္သားေတြအေပၚ ေက်းဇူးေတြတင္၊ ဒီလိုနဲ႔ အဆံုးသတ္ေလ့ရိွသည္။
သို႔ေသာ္ ကြ်န္ေတာ္ေနတဲ့ ကရင္ျပည္နယ္မွာေတာ့ အဲဒီလိုမဟုတ္သလိုဘဲလို႔ အဲဒီတုန္းက ကေလးစိတ္နဲ႔ ေတြးခဲ့မိဖူးသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကရင္ျပည္နယ္၏ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ ဘားအံၿမိဳ႕၏ အစိုးရအလယ္ တန္းေက်ာင္းတြင္ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ တတန္းထဲတက္ခဲ့ၾကတဲ့ ကြ်န္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္း ကရင္ေလးေတြအခ်ဳိ႕အတြက္ သူရဲေကာင္းေတြဟာ အမ်ားအားျဖင့္ တပ္မေတာ္သားေတြမဟုတ္ၾကဘဲ အသံလႊင့္ဇာတ္လမ္းထဲမွာပါတဲ့ ေသာင္းက်န္းသူဆိုသူေတြ ျဖစ္ေနၾကတာေၾကာင့့္ပဲျဖစ္သည္။
ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။
အဲဒီတုန္းက ကြ်န္ေတာ္စဥ္းစားလို႔မရခဲ့ပါ။

(၃)

ကြ်န္ေတာ္အသက္အရြယ္ႀကီးျပင္းလာၿပီး အင္ဂ်င္နီယာပညာအျပင္ စိတ္ပညာကိုပါ လိုက္စားခဲ့ၿပီး ကိုယ္သိသေလာက္ေလး တိုင္းရင္းသားရြာေလးေတြကိုသြားၿပီး Motivational talk လိုမ်ဳိး ေျပာျဖစ္ခဲ့သည့္ အခါတိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလူငယ္ေလးေတြအမ်ားစုမွာ အားငယ္စိတ္ေတြျပည့္ေနတာကို သတိထားမိသည္။ အႏိွမ္ခံရသူ၊ အပစ္ပယ္ခံရသူတို႔တြင္ ျဖစ္တတ္ေသာ စိတ္အနာတရမ်ားကို ေတြ႕ရသည္။
သူတို႔ေလးေတြအဖို႔ သူတို႔ငယ္ငယ္က ေက်ာင္းစာမွာသင္ခဲ့ရေသာ သယံဇာတေပါမ်ား ၾကြယ္၀လွပါတယ္ဆို သည့္ တန္ဖိုးရိွေသာ သဘာ၀တြင္းထြက္မ်ားထြက္ရာေဒသလို႔ဆိုသည့္ သူတို႔ေဒသမွာ အခုေတာ့ ေတာင္ လည္းကတံုး ေတာလည္းျပဳန္းၿပီ။ ေဆး႐ံုမရိွ၊ ေက်ာင္းမရိွ။ တကယ့္လက္ေတြ႕မွာ ပညာကိုေကာင္းေကာင္း မသင္ႏိုင္ဘဲ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္နဲ ့ ေက်ာင္းထြက္ကာ ၀မ္းစာရွာေနၾကရသည္။ တကယ္ ဆို ဒီလိုအရြယ္ဆိုတာ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ၊ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ တပံုတပင္နဲ႔အညြန္႔ တလူလူျဖစ္ေနၾကရမယ့္ အရြယ္ေလးေတြ။
႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈတင္လားဆိုေတာ့ ဒါတင္မက။ ''ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကြ်န္မတို႔မစြန္႔စားရဲဘူး'' ရြာကေန အျပင္ဘြက္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ဆိုတာ ေၾကာက္ေနတယ္''စတဲ့ စကားေတြကို သူတို႔ေလးေတြဆီက ၾကားရသည္။ သူတို႔ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီေလာက္ စိတ္အားငယ္ေနၾကရတာပါလဲ။

(၄)

အထက္ပါ ဥပမာ-နွစ္ခုစလံုးသည္ မီဒီယာမ်ားမွ လိုရာဆဲြပံုေဖာ္ေသာအျဖစ္အပ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံထားျခင္း မဟုတ္ပါ။ ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ေတြ႕ၾကံဳခဲ့ရတာျဖစ္သည္။ ဒါေလးေတြက အေရးႀကီးလို႔လားဟု ေမးေကာင္း ေမးႏိုင္ပါသည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ား၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား ကိုယ့္နိုင္ငံ၏တပ္မေတာ္ကို မုန္းေနတာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ေကာင္းေသာ လကၡဏာမဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတခု၏ အားေကာင္းေမာင္းသန္ အလုပ္လုပ္နိုင္ေသာ လူငယ္လူရြယ္မ်ား၏ စိတ္ဓာတ္ ေရးရာ ေအာက္ဆံုးအဆင့္သို႔ က်ေနသည္မွာလည္း ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအတြက္ ေကာင္းေသာလကၡဏာမဟုတ္ပါ။
ဒါေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာပါလဲ။
အျပစ္တင္ လက္ညိႇဳးထိုးဖို႔ မဟုတ္ပါ။
အေျဖရွာရန္ ျဖစ္ပါသည္။

(၅)

ဒီေနရာတြင္ ကြ်န္ေတာ္ဖတ္ဖူးေသာ စာအုပ္ေလးတအုပ္အေၾကာင္း အနည္းငယ္ေဖာက္သည္ခ်လိုသည္။ “The Psychology of Jingoism” ဆိုသည့္ စာအုပ္ျဖစ္သည္။
''လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒအေပၚ စိတ္ပညာ႐ႈေထာင့္မွ အျမင္''ဟု ဘာသာျပန္လွ်င္ ဆီေလ်ာ္မည္ထင္သည္။

စာေရးသူ J. A. Hobson က ၁၉၀၁ ခုနွစ္ (လြန္ခဲ့သည္နွစ္ေပါင္း တရာေက်ာ္)က ေရးခဲ့ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ကမာၻစစ္မျဖစ္မီကာလ South African Wars ျဖစ္ပြားေနခိ်န္တြင္ ေရးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္ပါ လူမ်ဳိးႀကီး ၀ါဒကို ျဖစ္ေစေသာအေၾကာင္းအရာအခ်ဳိ႕ကို ေ၀မွ်လိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။

Hobson ကေတာ့ “The Diagnosis”လို႔ သံုးသည္။ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ စစ္တမ္းေပါ့။ သူက လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒလႊမ္းမိုး ေသာ လူ႔အဖဲြ႕အစည္းတြင္ ေအာက္ပါအမူအက်င့္မ်ားကို ေတြ႕ရသည္ဆိုသည္။

၁။ အယံုလြယ္ျခင္း (Credulity)
၂၊ လူမဆန္ျခင္း (Brutality)
၃။ ဘာသာတရားမ်က္နွာဖံုးေအာက္က စစ္ေသြးၾကြ (Hobson ကေတာ့ ဒီေနရာမွာ“Chri-stianity in Khaki”ဟု ခပ္ရင့္ရင့္သံုးသည္။ အဲဒီအခ်ိန္အခါက Christian Church ေတြရဲ႕ စစ္ျဖစ္ေစရန္အားေပးျခင္းကို ေထာက္ျပထားသည္)
၄။ ၾကြား၀ါတတ္ၿပီး အျမင္မက်ယ္ျခင္း (Va-inglory and Shortsight)တို႔ ျဖစ္သည္။ ဒီအခ်က္ေတြႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္နိုင္သည္။

“အယံုလြယ္ျခင္း”

ဦးစံလင္း၏ ဓမၼေစတီေခါင္းေလာင္းႀကီးမွအစ ဖိုးတေခတ္အလယ္ ကဗ်ာဘဲြ႕မွဴးအဆံုး ယံုၾကည္လြယ္သူတို႔ တအုန္းအုန္းထလ်က္ရိွသည္။ ထိုအယံုလြယ္မႈ၏ေနာက္တြင္ အခြင့္အေရးကို အသံုးခ်လို သူတို႔က အဆင္သင့္။ အယံုလြယ္ျခင္းသည္ ေနာက္တြင္ေဖာ္ျပမည့္ဘာသာေရးကို မ်က္စိမိွတ္ယံုၾကည္မႈႏွင့္ ၾကြား၀ါတတ္ျခင္း၊ အျမင္ မက်ယ္ျခင္းတို႔ႏွင့္လည္း ႏီွးႏႊယ္ႏိုင္သည္။

“လူမဆန္ျခင္း”

အရွင္လတ္လတ္ ေခါင္းျဖတ္သတ္ျခင္းဆိုသည့္အရာမ်ားသည္ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏သမိုင္းကို အက်ည္းတန္ေစခဲ့ ဖူးၿပီ။ ထိုသို႔ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈမ်ားကိုသာ လူမဆန္ျခင္းဟု ကြ်န္ေတာ္မသတ္မွတ္ခ်င္ပါ။ လူသား တေယာက္၏ ဂုဏ္သိကၡာနွင့္အညီ အေႏွာင္အဖဲြ႕ကင္းကင္း၊ အေၾကာက္တရားကင္းကင္းနွင့္ အရာရာကို ကိုယ္ပိုင္အသိဥာဏ္နွင့္ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္သေရြ႕ လူသားပီသမႈမရိွေသး၍ လူမဆန္ေသးဘူးဟု ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ အယံုလြယ္ျခင္းနွင့္ လူမဆန္ျခင္းတို႔၏ အေၾကာင္းရင္းတခုမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းဆိုသည္မွာ ဓားမိုး၊ ေသနတ္ေတ့ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္သည္ကိုလည္း သတိျပဳရမည္ျဖစ္သည္။

“ဘာသာတရား မ်က္ႏွာဖံုးေအာက္က စစ္ေသြးၾကြ”

သကၤန္းပတ္၍ စင္ေပၚတက္ဆဲေနသူကိုလည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔က သူရဲေကာင္း သတ္မွတ္ခ်င္သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဒီလိုလူမ်ဳိးသမိုင္းမွာ၊ အျခားဘာသာေတြမွာလည္း ရိွခဲ့ဖူးသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိရိွေနဆဲျဖစ္သည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ (မည္သည့္ဘာသာ၀င္မဆို) ဘာသာတရား၏ အႏွစ္သာရအဆံုးအမ အစစ္အမွန္မ်ားကို မ်က္ျခည္မပ်က္ဖို႔ အေရးႀကီးပါသည္။

“ၾကြား၀ါတတ္ၿပီး အျမင္မက်ယ္ျခင္း”

အထူးတလည္ သက္ေသျပ၊ ဥပမာေပးေနရန္မလိုပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကိုယ့္အေၾကာင္းကိုယ္သာ အသိဆံုး မဟုတ္လား။

(၆)

ေအာင္ျမင္ေသာ ႏိုင္ငံတနိုင္ငံျဖစ္ရန္၊ ကမာၻ႕အလယ္မွာ အမ်ားေလးစားရတဲ့ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံျဖစ္ရန္၊ စီးပြားေရး တိုးတက္႐ံုႏွင့္ တိုင္းျပည္ခ်မ္းသာ႐ံုႏွင့္ မၿပီးပါ။ တိုင္းျပည္ကို ေခ်ာက္ထဲက်ေစႏိုင္ေသာ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား၏ စိတ္ကို အေမွာင္လႊမ္းေစႏိုင္ေသာ အဆိပ္သင့္စိတ္ဓာတ္မ်ား ျပည္သူအမ်ားစု၏ ရင္ထဲတြင္ တြယ္ၿငိမေနရန္ လည္း အေရးႀကီးပါသည္။ အနည္းဆံုးေတာ့ ငါ့မွာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ အျမစ္တြယ္ေနမိသလားဆိုတာကို ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ျပန္လည္ဆန္းစစ္သင့္ပါေၾကာင္း။

ဇင္ျမင့္